نورپردازی آشپزخانه مدرن

HOME > Blog

نورپردازی نکته مهمی در زیبایی و بزرگتر جلوه دادن یک فضاست؛ چیزی که شاید در روزها اثری از مهم بودنش نباشد اما شب هنگام به خوبی خود را نشان خواهد داد. از این رو آشپزخانه به عنوان قلب یک خانه نیاز به نورپردازی بسیار خوبی داشته، آَشپزخانه اغلب تنها به عنوان محیطی برای آشپزی استفاده نمی شود و کاربری های متفاوتی دارد. برای نورپردازی میتوان از روش های نور مخفی کابینت سقف اشپزخانه و … استفاده کرد که هر کدام به نوبه خود منجر به فضایی بسیار زیبا خواهند شد.

آشپزخانه به عنوان مهم ترین فضای خانه برای ایجاد یک محیط کاربردی، راحت و امن اول از همه چیز به یک نورپردازی مناسب نیاز دارد.

توجه داشته باشید که نورپردازی های مخفی باید در لبه جلویی کابینت های آشپزخانه قرار بگیرد همچنین نورپردازی مخفی نور ملایم و مناسبی را در هنگام تاریکی در اختیارما قرار می دهد و بر جذابیت طراحی داخلی می افزاید.
برای ایجاد نورپردازی مخفی در زیر کابینت ها بهتر است ابتدا ال ای دی نواری را در مرکز کابینت قرار دهید سپس میزان نور را بررسی نماید و ال ای دی را آنقدر جابجاکنید که به صورت یکنواخت نور مخفی در قسمت زیری کابینت ها ایجاد شود همچنین از این روش نورپردازی می توانید در قسمت زیری شلف های دیواری موجود در آشپزخانه استفاده کنید

این که شما دقت کنید از چه نوری و در کدام قسمت باید استفاده کنید، نکته مهمی است که به بهبود کیفیت فضای آشپزخانه کمک زیادی می کند. معمولا انتخاب این نورپردازی های مختلف در آشپزخانه با توجه به عملکرد محدوده های مختلف آن مانند اپن،  سینگ، هود و گازو … انجام گرفته و هر کدام باید متناسب با کاری باشند که در آن محدوده انجام می شود برای نورپردازی داخلی آشپزخانه می توانید از دو مدل نورپردازی مختلف عمومی و تاکیدی استفاده نمایید که نورپردازی عمومی از روش های رایج برای ایجاد نورپردازی در فضای آشپزخانه است و شما می توانید با نصب لوستر یا چراغ های آویز در قسمت مرکزی آشپزخانه این نوع نورپردازی را ایجاد نمایید.
نورپردازی تاکیدی نیز در مکان های خاص و مناسب نظیر روی سینک و اجاق گاز و اپن و کانتر و … ایجاد می شود و این مدل نورپردازی بیشتر در شب مورد استفاده قرار می گیرد و از میزان سطح نور عمومی کم می کند.
کابینت ها مهم ترین اجزاء در آشپزخانه هستند که باید دارای نورپردازی مناسبی باشند. برای نورپردازی کابینت  می توانید از انواع نورهای هالوژن که نور آن ها به سمت پایین است استفاده کنید.
اگر تمایل دارید از نور نقطه ای در قسمت بالایی کابینت ها استفاه کنید بهتر است برای جلوگیری از تاریک شدن قسمت پایینی کابینت ها از نورهای مخفی در زیر کابینت استفاده کنیم که این نورپردازی علاوه بر زیبایی که دارد کاربردی تر نیز می باشند.

در طراحی های خیلی اصولی، نور بالای کابینت ها با شدت متوسط و نور داخلشان با شدت خیلی کم انتخاب می شوند

اصول نور پردازی در طراحی داخلی تنها به نور و روشنایی توجه نمی کند، بلکه بخش مهمی از آن بررسی سایه های به وجود امده از آن نورپردازی و مدیریت آن هاست.

سایه حاصل از لامپ های یک قسمت می تواند در کار قسمت دیگراشکال به وجود بیاورد. بنابراین بهتر است به جای استفاده از دو لامپ بزرگ، چند لامپ کوچک تر را به کار بگیرید تا سایه های کوچک تر نیز داشته و در کنار هم تناسب بهتری ایجاد نمایند.

چراغ های زیر کابینت را فراموش نکنید

گاهی اوقات لازم است برای نورپردازی قسمت هایی از آشپزخانه مانند زیر کابینت ها و سقف کاذب به جای نورهای نقطه ای از یک نورپردازی خطی و یکنواخت استفاده شود. این نوع نورپردازی به مدرن تر شدن آشپزخانه کمک زیادی می کند و در واقع یکی از شاخصه های آن شناخته می شودوباعث به وجود امدن یک نمای شیک وجذاب هم می شود.

نورپردازی مخفی و خطی سقف کاذب باعث بزرگ تر نشان داده شدن فضا می شود و نورهای خطی زیر کابینت ها آن ها را به صورت معلق و یکد ست نشان خواهد داد.

روشنایی بالای سینک

درطول روزوبا وجود نور طبیعی که از پنجره ها وارد می شود در هنگام ظرف شستن به روشنایی زیادی نیاز ندارد اما فراموش نکنیدکه خیلی از فعالیت در اشپز خانه در شب می شوند وبخش مهمی از این پردازی تاثیر خود را ازان زمان نشان می دهد. بنابراین بهتراست از چند نور نقطه ای یا چراغ اویز کوچک در بالای سینک استفانمایید وتوجه داشته باشید که خیلی شدت زیادی نداشته باشد.

یکی از بهترین روش ها برای کنترل میزان شدت نور وصرفه جویی در مصرف برق به کار بردن دیمرهاست شما به کمک انها قادرخواهد بود نور مناسب برای زمانهای مختلف وفعالیت های گوناگون در اشپز خانه تان را تنظیم وکنترل نمایید مسلما نور مناسب بالای میز غذا خوریبا نورمناسب برای زمان های مختلف وفعالیت های گونا گون در اشپز خانه تان را تنظیم وکنترل نمایید مسلما نور مناسب بالای میز غذاخوربانور مناسب برای هود وکابینت ها تفاوت زیادی داشته واین دیمرها هستند که قدرت انتخاب را به شما می دهند .

اصول نورپردازی آشپزخانه های کوچک و بزرگ

نورپردازی در قسمت های مختلف آشپزخانه نظیر هود و اپن و گاز و سینک و کابینت و … انجام می شود و شما می توانید در برخی از این قسمت ها از نورهای مخفی استفاده نمایید که انتخاب نوع نورپردازی به فضای مورد نظر شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که اگر اصول نورپردازی آشپزخانه و کابینت ها را بدرستی به کار ببرید می توانید شاهد فضایی بی نظیر و متفاوت در آشپزخانه منزل تان باشید.

نورپردازی کابینت از گذشته تا امروز

نورپردازی کابینت در گذشته ای نه چندان دور، تنها شامل نورپردازی بین کابینت هوایی و زمینی بود. اما امروزه نورپردازی فقط به همین قسمت محدود نمی شود؛ بلکه تعبیه نور مخفی در زیر و رو کابینت ها هم چنین داخل کابینت و کشو ها و به طور کلی تمام قسمت هایی که به نور نیاز دارند و تابیدن نور به آن نواحی سبب زیبایی آشپزخانه می شود، انجام می گیرد. برای نور پردازی کابینت، اغلب از لامپ های ال ای دی خطی استفاده می شود. لامپ های LED بازده نوری احتمال برق گرفتگی با لامپ های ال ای دی 12 ولت شاخه ای امری محال است. البته برای نور پردازی کابینت ها می توان از لامپ های رشته ای و هالوژن نیز استفاده کرد. اما این دسته از لامپ ها مصرف برق نسبتا بالاتری در مقایسه با لامپ های ال ای دی دارند و حرارت بالایی ایجاد می کنند.

سنسور، قطعه ای کوچک ولی پرکاربرد

در پروسه ی نورپردازی کابینت ها، برای قطع و وصل جریان برق و مدیریت مصرف، از سنسورها استفاده می شود. سنسورها تقریباً همان کارکرد کلیدهای برق دیواری را دارند با این تفاوت که معمولا در محلی نصب می شوند که قابل رویت نباشد. سنسورها انواع مختلفی دارند و کارکرد آنها با توجه به برنامه‌ای که طول عمر زیادی دارند. برای آنها نوشته شده تعیین می‌شود. مثلا برخی از انهاکه به سنسور حرکتی معروفند، به صورت خودکار و با تشخیص حرکات انجام شده، سیستم روشنایی شما را خاموش و روشن می کنند.

می توان از این نوع سنسور ها برای نور پردازی در کمد ها نیز استفاده کرد. بدین صورت که با باز شدن درب کمد چراغ ها ی داخل آن روشن شود و با بسته شدن درب کمد پس از گذشت چند ثانیه چراغ ها خاموش می شود. به این وسیله میتوان به بهترین شکل، برق را مدیریت کرد.

همچنین می توان شدت نور ایجاد شده توسط لامپ های ال ای دی را کنترل کرد. این کار توسط سنسور زیر سطحی دیمری انجام می شود. به طور کلی کنترل شدت نور در نورپردازی می تواند زیبایی فضا را جلوه ای دو چندان ببخشد.

انواع تجهیزات نورپردازی علاوه بر آشپزخانه در هر جایی قابل نصب هستند. مثلا: برای بخشیدن جلوه ی بیشتر به آینه‌های منزل یا محل کار، ایجاد زیبایی و جذابیت در تخت خواب و کشو دراور، و یا در هر جایی که شما نیاز داشته باشید نصب می شوند.

معتبر ترین مرکز خرید تجهیزات نورپردازی کابینت

شما می توانید با بکارگیری تجهیزات نورپردازی مخفی، به هر محیطی، با توجه به نیازتان جلوه ای خاص ببخشید. البته برای انجام یک نورپردازی اصولی، زیبا و منحصر به فرد، باید در مورد تجهیزات نورپردازی اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتوانید خریدی مناسب داشته باشید

تجهیزات نورپردازی مخفی، به لامپ های ال ای دی، سنسور ها و دیمر ها ختم نمی شوند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با هر یک از محصولات نورپردازی و خرید تجهیزات با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به نمایندگی وشرکت های معتبرمراجعه کنید.

نورپردازی جزیره آشپزخانه

برای آشپزخانه‌هایی که در خود از یک جزیره مرکزی استفاده می کنند بهتر است نورپردازی جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. برای جزیره‌ها نورپردازی‌های موردی توسط نورهایی که به سمت پایین می تابند انتخابات کنید. اگر چنین جایی برای جزیره شما در نظر گرفته نشده می‌توانید یک قفسه معلق مثلاً برای قرار دادن اکسستوری تهیه‌کرده و آن را در بالای جزیره نصب کنید، سپس درون آن‌ها از منابع نقطه‌ای نور بهره ببرید از ایده‌های دیگر در نورپردازی نصب منابع نوری در پاخور جزیره بوده که می‌تواند منجر به نورپردازی بسیار خیره‌ کننده‌ای شود.

نصب کردن نوارهای ال ای دی روشنایی در زیر کابینت‌ها هم می‌تواند نور موردنیاز در شب را ایجاد کرده و درعین‌حال زیبایی بسیاری به آن‌ها بدهد. برای راحتی کار که بعدها دچار مشکل نشوید نورپردازی اولین نکته مهم در زیبایی و بزرگتر جلوه دادن یک فضاست؛ چیزی که شاید در روزها اثری از مهم بودنش نباشد .اما شب هنگام به خوبی خود را نشان خواهد داد. از این رو آشپزخانه به عنوان قلب یک خانه نیاز به نورپردازی بسیار خوبی داشته، آَشپزخانه اغلب تنها به عنوان محیطی برای آشپزی استفاده نمی شود و کاربری های متفاوتی دارد. برای نورپردازی میتوان از روش های نور مخفی کابینت آشپزخانه، نورپردازی اپن آشپزخانه، سقف اشپزخانه و … استفاده کرد که هر کدام به نوبه خود منجر به فضایی بسیار زیباخواهند شد.  سعی کنید از منابع روشنایی توکار استفاده کنید تا در اثر گرفتن چربی به خود در فضای آشپزخانه شمارا با مشکل مواجه نکند